Європротокол: історія створення та принцип роботи


Європротокол: історія створення та принцип роботи

Європротокол – це спеціальна форма повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (ДТП), яка дає можливість учасникам події оформити її без залучення підрозділів Національної поліції, за умови дотримання визначених законодавством вимог. Документ має юридичну силу та використовується для спрощення і прискорення процедури врегулювання страхового випадку.

Історія виникнення Європротоколу

Практика використання Європротоколу бере свій початок з Європейської угоди про спрощене врегулювання дорожньо-транспортних пригод, розробленої у 1970-х роках у країнах Західної Європи. Вперше такий документ був запроваджений у Франції та Італії у 1972 році під назвою Constat Amiable d’Accident Automobile – спільний бланк, який заповнюють учасники дорожньо-транспортної пригоди без виклику поліції.

Основними цілями впровадження Європротоколу були:

  • зменшення навантаження на дорожню поліцію при оформленні незначних пригод;
  • скорочення строків здійснення страхових виплат;
  • уніфікація процедур оформлення дорожньо-транспортних пригод на території різних країн.

Згодом ця практика поширилася у більшості держав Європейського Союзу та стала загальноприйнятим стандартом.

В Україні Європротокол офіційно почав застосовуватися з 19 вересня 2011 року відповідно до положень Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Форму та порядок його застосування було адаптовано до національних правил дорожнього руху та вимог страхового законодавства.

З 1 жовтня 2017 року, відповідно до рішення Президії МТСБУ № 403/2017, запроваджено електронну форму Європротоколу. Європротокол, оформлений за допомогою цієї системи, має однакову юридичну силу з паперовим документом. Оформити його можна за допомогою спеціального онлайн-сервісу «Електронний Європротокол»

Принцип врегулювання за Європротоколом для страхової компанії

Європротокол призначений для оформлення та врегулювання незначних ДТП без потерпілих. Такі події, як правило, мають схожі характеристики та повторювані сценарії, що дало змогу стандартизувати процес їх оформлення та розробити уніфікований алгоритм дій для страхових компаній.

У межах Європротоколу передбачено 24 типові схеми ДТП, які охоплюють більшість можливих сценаріїв. Під час заповнення бланка учасники обирають із встановленого переліку відповідні обставини та види пошкоджень, позначаючи їх у формі. На підставі зазначених даних страхова компанія визначає відповідну схему врегулювання та формує офіційний опис події.

Електронна версія Європротоколу працює за аналогічним принципом: учасники позначають необхідні параметри, після чого система автоматично формує схему пригоди на основі обраних комбінацій. Якщо жодна з типових схем не відповідає конкретній ситуації, учасники можуть самостійно зобразити схему події.

Завдяки використанню стандартизованих схем та алгоритмів страхові компанії можуть здійснювати врегулювання страхових випадків оперативно та без зайвих затримок.

Що відбувається після оформлення Європротоколу

Після оформлення Європротоколу у паперовій формі учасники ДТП зобов’язані повідомити свої страхові компанії про подію протягом трьох робочих днів. Це передбачено Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Якщо Європротокол було складено через онлайн-сервіс «Електронний Європротокол», страхові компанії та МТСБУ отримують повідомлення автоматично одразу після його заповнення і підписання.

Після чого постраждалий водій, має звернутися до своєї страхової компанії (за умови прямого врегулювання) або до страхової компанії винуватця (якщо прямим врегулюванням скористатися неможливо) з заявою про страхове відшкодування. З 2025 року пряме врегулювання страхових випадків обов’язкове для всіх страховиків, але поки діють договори 2024 року існують певні обмеження. До заяви необхідно додати копію Європротоколу (або вказати номер, якщо оформлено через застосунок), документи про пошкодження транспортного засобу та, у разі потреби, фото з місця події.

Страхова компанія зобов’язана протягом 10 робочих днів провести огляд пошкодженого транспортного засобу та запропонувати щонайменше три станції технічного обслуговування на вибір потерпілому для проведення ремонту пошкодженого автомобіля.

За договорами, укладеними у 2024 році, страховик здійснює виплату страхового відшкодування у розмірі погодженому з потерпілим або на підставі експертного розрахунку.

Усі виплати здійснюються в межах страхової суми, передбаченої договором ОСЦПВ. Для договорів, укладених у 2025 року це — до 250 000 грн для шкоди, заподіяної майну.

Варто підкреслити, що оформлення Європротоколу не обмежує права потерпілої сторони на отримання повного страхового відшкодування. Єдиною обов’язковою умовою є дотримання встановленого порядку повідомлення страхової компанії та належне підтвердження обставин ДТП.

Детальну інформацію щодо умов використання Європротоколу можна знайти у розділі «Освіта» за посиланням.