
На початку лютого відбулася зустріч МТСБУ з Національним Моторним Бюро Польщі та Страховим Гарантійним Фондом Польщі. Обидві організації є незалежними юридичними особами, але їх діяльність пов’язана зокрема, з функціонуванням обов’язкового страхування цивільної відповідальності водіїв (ОСЦПВ). Предметом зустрічі були питання щодо обміну досвідом та інформацією в контексті функціонування ринку ОСЦПВ, й подальше продовження спільної конструктивної взаємодії між організаціями. Для МТСБУ одним із завдань було ознайомитися з досвідом Польщі у впровадженні європейських стандартів роботи та вільного ціноутворення на ринку ОСЦПВ, адже схожі виклики принесе в Україну новий законопроєкт №8300.
Обов’язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів у Польщі запроваджене у 1952 році та нині представлене двома інституціями:
- Національне Моторне Бюро Польщі (Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, PBUK) - це об’єднання страховиків, яке адмініструє страхування “Зелена картка”. Міжнародна організація під назвою Рада Бюро (Council of Bureaux, відома також як Система Зеленої Картки) створена для виконання вимог, встановлених т. зв. Женевською рекомендацією ООН (Recommendation No 5 on Insurance of Motorists Against Third Party Risks of 25.01.1949). Відповідно до принципів Системи, у якій Польща набула членства з 1958 року та була представлена рядом страхових організацій та об’єднань, з 1996 року представляє PBUK. PBUK - організація, визнана урядом Республіки Польща.
- Страховий Гарантійний Фонд (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, UFG), який врегульовує окремі питання внутрішнього обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів, сільськогосподарських, будівельних та туристичних ризиків.
Гарантійний фонд існує з 1991 року та формується коштом надходжень: 1,3% відрахувань страховиків, штрафів за відсутність поліса, регресних надходжень (стягнень у судовому порядку компенсацій від незастрахованих винуватців ДТП) та інвестиційного доходу. До органів управління Фонду належать:
- Загальні збори учасників Фонду;
- Рада Фонду, яка складається з 7 страховиків (згідно з Статутом), представника від Регулятора та представника від Міністерства Фінансів;
- Правління Фонду.
Достатність коштів у Фонді контролює регулятор. Фонд тісно співпрацює зі страховими компаніями, тому від кожного страховика призначена відповідальна особа по роботі з Фондом.
За підсумком 2023 року, загальний обсяг польського внутрішнього ринку ОСЦПВ складає 4 млрд євро. Загальна кількість страховиків, які здійснюють обов’язкове страхування відповідальності водіїв, становить 36 компаній (всього страховиків на ринку Польщі - 45). Тільки 6 із них є участниками системи Прямого врегулювання збитків (ПВЗ), однак вони складають 50% всього польського ринку автотранспортного страхування. Участь у системі ПВЗ є необов’язковою для страхових компаній Польщі.
Середня страхова премія за договорами страхування становить 565zl/125 євро, а розмір середньої виплати страхового відшкодування у випадках ДТП на території Польщі - 2000 євро, за її межами - 5000 євро.
Розміри граничних сум страхового відшкодування за договорами ОСЦПВ у Польщі становлять: за шкоду життю та здоров’ю - 5,2 млн. євро, за шкоду майну - 1,05 млн. Євро.
Цікавою особливістю процесу здійснення страхового відшкодування, є те, що під час процедури оцінки майна (пошкодженого автомобіля), застрахованому водію надається підмінне авто або кошти на такий транспорт.
Частка незастрахованих транспортних засобів у Польщі становить 1-2%. Задля виявлення незастрахованих водіїв, Фондом проводиться щомісячна звірка баз даних Реєстру зареєстрованих транспортних засобів (CEPIK) та бази виданих страхових договорів щодо наявності страхових полісів у автовласників. Крім того, поліція постійно слідкує на дорогах за наявністю полісів у водіїв і надалі передає інформацію щодо цього до Фонду (виявляє 5-10% усіх незастрахованих).
За відсутності чинного поліса у водія, Фонд накладає штраф. Розмір штрафу встановлюється на рівні мінімальної заробітної плати в Польщі та становить рівновартість однієї тисячі євро за відсутність страхового забезпечення протягом двох тижнів. Понад цей термін ставка подвоюється. За результатами 2023 року Фонд виписав 350 тисяч таких штрафів водіям.
Важливо зазначити, що на ринку автотранспортного страхування Польщі діє політика вільного ціноутворення, яка дає можливість страховим компаніям самостійно визначати ціну на страхові поліси в індивідуальному порядку. В результаті, за перші 10 років впровадження такого механізму формування цін 6 страхових компаній (30% ринку) збанкрутіли внаслідок значного демпінгу.
За словами Генерального директора МТСБУ Олександра Берназюка:
“За останні роки кількість українських водіїв, які відвідують Польщу, суттєво збільшилася. Наша завдання: постійно підтримувати плідні стосунки з PBUK та UFG і забезпечувати конструктивну співпрацю у справі страхового захисту українських водіїв. До того ж польський досвід впровадження Євродиректив є важливим у подальшій роботі МТСБУ в контексті впровадження норм нового законопроєкту №8300.”