
Протягом січня-вересня 2025 року страхові компанії за внутрішніми договорами страхування здійснили страхових виплат на суму понад 4,5 млрд грн, врегулювавши 108 213 вимог постраждалих у ДТП. Порівняно з аналогічним періодом 2024 року, кількість врегульованих вимог зросла на 3,1%, а обсяг виплаченого відшкодування — на 30,7%.
Середній розмір страхової виплати за вимогами потерпілих осіб за перші 9 місяців 2025 року становить 42 248 грн, що на 27,5% більше ніж в аналогічному періоді 2024 року (33 313,5 грн). Таке зростання зумовлене кількома факторами — насамперед підвищенням вартості відновлювального ремонту транспортних засобів, збільшенням кількості ДТП, а також змінами у процесах врегулювання, запровадженими оновленим Законом про ОСЦПВ, який набув чинності з 1 січня 2025 року.
За словами Голови Правління МТСБУ Олександра Берназюка: «Ринок ОСЦПВ демонструє зростання частоти збитків на 20% у першому півріччі 2025 року, а середнього розміру збитку — майже на 30% порівняно з минулим роком. Підвищення вартості відновлювального ремонту пошкоджених транспортних засобів (у першу чергу, за рахунок зростання цін на запчастині частини) чинить значний тиск на тарифну політику, тож страховики змушені шукати баланс між доступністю полісів для водіїв та належним рівнем страхового захисту.
Варто зазначити, що частина договорів усе ще укладена за лімітами 2024 року, тож повний перехід на «нові» договори «автоцивілки» поступово вплине на подальше збільшення середнього розміру страхової виплати. Водночас запровадження механізму вільного ціноутворення за внутрішніми договори ОСЦПВ дозволило пом’якшити вплив зростання збитковості та підтримати фінансову стійкість ринку.»
Зростання середнього розміру збитку та підвищення страхової суми безпосередньо вплинули на збільшення середньої страхової премії за договорами ОСЦПВ.
За 9 місяців 2025 року середня страхова премія за укладеними внутрішніми договорами страхування склала 3 114,79 грн, що на 236,3% більше, ніж у попередньому році (1 318,19 грн). Це зростання пов’язане не лише з ринковими змінами, а й з адаптацією страхових компаній до нових вимог законодавства, що спричинило збільшення операційних витрат на обслуговування клієнтів.
Протягом 9 місяців 2025 року страховики реалізували низку важливих змін у процесах врегулювання, зокрема, забезпечили можливість усім страхувальникам за внутрішніми договорами страхування реалізувати право на пряме врегулювання страхових випадків, створили мережу партнерських СТО для повного відновлення автомобіля страхувальника в будь-якому регіоні України та продовжили цифровізацію сервісів.
Одним із ключових зрушень для ринку ОСЦПВ стало впровадження системи прямого врегулювання для всіх страхових компаній. Відтепер потерпілі можуть отримати страхову виплату безпосередньо у свого страховика, без необхідності звернення до компанії винуватця ДТП. Ця система суттєво прискорила врегулювання страхових випадків: середній строк розгляду справи становить 29 днів, тоді як за стандартною процедурою – 65 днів.
У підсумку, за січень–вересень 2025 року загальна сума нарахованих страхових платежів за внутрішніми договорами ОСЦПВ склала 16,85 млрд грн, що на 122,8% більше, ніж за аналогічний період 2024 року.
У січні-вересні 2025 року страховими компаніями України укладено понад 5,4 млн внутрішніх договорів ОСЦПВ, що на 5,7% менше, ніж за аналогічний період 2024 року. Попри незначне зниження загальної кількості укладених договорів, ринок демонструє чіткий перехід до цифрового формату: частка електронних внутрішніх договорів страхування у 2025 році сягнула 99,7%, тоді як у 2024 році вона становила лише 75,9%.
Така трансформація відображає системну цифровізацію страхового сектору, зумовлену поступовим впровадженням оновлених норм законодавства, які передбачають повний перехід на електронне оформлення договорів ОСЦПВ з 2026 року. Цифровий формат забезпечує підвищення прозорості процесів, полегшує контроль з боку регулятора та страхувальників, а також зменшує ризики підробки полісів і проявів шахрайства на ринку автострахування.
Варто зазначити, що водії дедалі частіше користуються Європротоколом для самостійного оформлення ДТП: кількість таких випадків зросла на 23,9% у порівнянні з минулим роком.
Загалом у січні–вересні 2025 року страховими компаніями врегульовано 48 506 випадків ДТП за Європротоколом, а сума виплачених компенсацій перевищила 1,3 млрд грн, що на 78,9% більше, ніж роком раніше.
Зростання обсягів виплат за Європротоколом зумовлене підвищенням популярності цього інструменту оформлення матеріалів ДТП та утриманням Національного банку України від встановлення обмеження страхової виплати у разі спрощеного оформлення ДТП (у 2024 році максимальна сума страхової виплати становила 80 000 грн.). Наразі сума виплати визначається в межах страхової суми, встановленої внутрішнім договором страхування: для договорів, укладених у 2024 році — 160 000 грн, а з 2025 року — 250 000 грн.
За січень-вересень 2025 року найбільшу кількість вимог від потерпілих в ДТП отримали та врегулювали страхові компанії:
- «ТАС» – 16 280 вимог на загальну суму 736,6 млн грн,
- «ОРАНТА» – 15 678 вимог на загальну суму 587,3 млн грн,
- «КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП» – 11 600 вимог на загальну суму 475,2 млн грн.
*Інтерактивні дашборди МТСБУ доступні за посиланням.
*Інтерактивні дашборди МТСБУ доступні за посиланням.
За кількістю отриманих страхових премій за період січень-вересень 2025 року лідером є страхова компанія «ТАС». П’ятірку лідерів закривають страхові компанії: «ОРАНТА», «КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП», «ІНГО» та «Євроінс Україна».
*Інтерактивні дашборди МТСБУ доступні за посиланням.
Лідером за кількістю укладених внутрішніх договорів ОСЦПВ за підсумками 9 місяців 2025 року стала страхова компанія «ТАС». Другу та третю позиції посіли відповідно СК «ОРАНТА» та СК «КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП».
Варто зазначити, що протягом звітного періоду дві страхові компанії були виключені зі складу членів МТСБУ та втратили право на укладення договорів ОСЦПВ:
- ТДВ СК «Альфа-Гарант» — з 18 березня 2024 року;
- ТДВ СК «Кредо» — з 23 липня 2025 року.
*Інтерактивні дашборди МТСБУ доступні за посиланням.
Враховуючи динаміку показників, ринок ОСЦПВ продовжує демонструвати поступову, але впевнену адаптацію до нових економічних і регуляторних умов. Зростання обсягів страхових виплат, перехід до вільного ціноутворення, впровадження системи прямого врегулювання та активна цифровізація процесів формують нову якість страхового сервісу в Україні.
Попри підвищення збитковості та зростання вартості відновлювального ремонту транспортних засобів, страховики зберігають фінансову стійкість, одночасно удосконалюючи свої внутрішні процеси й розширюючи клієнтські сервіси. Перехід до електронного формату договорів, створення мережі партнерських СТО та можливість швидкого врегулювання збитків через Європротокол підвищують прозорість ринку, скорочують строки виплат і зміцнюють довіру споживачів до системи автострахування.
Сукупність цих змін свідчить, що ринок ОСЦПВ входить у фазу якісної трансформації — від адміністративної системи до гнучкої, клієнтоорієнтованої моделі, заснованої на цифрових рішеннях, ефективному управлінні ризиками та відкритості. Це створює передумови для подальшого розвитку культури страхування в Україні та підвищення рівня фінансового захисту всіх учасників дорожнього руху.