
У І кварталі 2025 року українські автовласники уклали понад 1,5 млн внутрішніх договорів обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ), що на 8,83% менше порівняно з аналогічним періодом 2024 року.
Відповідно до оновлених законодавчих вимог, до 2026 року всі страхові компанії мають повністю перейти на електронну форму укладання договорів ОСЦПВ. Упродовж січня–березня 2025 року 99,3% договорів вже були оформлені в цифровому форматі. Для порівняння: у першому кварталі 2024 року частка електронних договорів становила 73,8%.
Такий високий показник цифровізації зумовлений ще й змінами в процедурі укладання договору: на сьогодні страховик зобов’язаний в момент укладання одразу внести відомості про договір до Єдиної централізованої бази даних МТСБУ, і лише після цього клієнт отримує поліс страхування. Зазначена процедура значно підвищує прозорість ринку та унеможливлює появу фальсифікованих договорів.
Загальна сума страхових платежів за договорами ОСЦПВ у І кварталі 2025 року перевищила 4,5 мільярда гривень, що на 114,81% більше, ніж за аналогічний період 2024 року. Середній розмір страхової премії також зріс — до 2 975,4 гривні, що на 135,61% більше порівняно з минулим роком.
Така динаміка пояснюється переходом ринку ОСЦПВ до механізму вільного ціноутворення. Протягом багатьох років ціни на поліс автоцивілки були регульованими законодавчо та не завжди встигали за реальними витратами на відшкодування збитків, особливо в умовах зростання вартості відновлювального ремонту автомобілів. Відтак, страховий платіж не завжди відповідав фактичному рівню ризику, який покриває ОСЦПВ.
З 2025 року страхові компанії отримали можливість формувати вартість полісу з урахуванням актуарних розрахунків, включно з очікуваною сумою страхового відшкодування та ризик-профілем водія чи транспортного засобу. Це дозволяє забезпечити фінансову стійкість системи та своєчасні виплати водіям.
Також варто врахувати, що в першому кварталі 2025 року активно врегульовувалися страхові випадки, які сталися ще у 2024 році, коли страхові премії були значно нижчими. Саме тому середній розмір страхової премії наразі зростає швидше, ніж середній розмір виплати, хоча останній теж демонструє позитивну динаміку. Це — очікуваний перехідний ефект, який поступово збалансується в наступних періодах, коли вартість полісу повністю відображатиме ризики та вартість збитків.
За підсумками І кварталу 2025 року лідером за кількістю укладених договорів ОСЦПВ стала страхова компанія «ОРАНТА» — 267 746 договорів. Другу позицію посіла СК «ТАС» із 260 009 укладених договорів. Третє місце за обсягом укладених договорів займає СК «КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП» — 194 755 договорів ОСЦПВ.
За загальною сумою зібраної страхової премії за період січень-березень 2025 року лідером є страхова компанія “ТАС”. П’ятірку лідерів закривають страхові компанії: “ОРАНТА”, “КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП”, “Євроінс Україна” та “ВУСО”.
У І кварталі 2025 року страхові компанії врегулювали 37 070 вимог від потерпілих у ДТП, виплативши загалом 1,4 мільярда гривень страхового відшкодування. У порівнянні з аналогічним періодом 2024 року загальна сума виплат зросла на 18,67%. Середній розмір виплати за одну вимогу становив 37 750 гривень, що на 17,13% більше, ніж у І кварталі минулого року.
Це зростання відповідає тривалій тенденції зростання загального обсягу виплат, що спостерігалася протягом 2024 року:
- у І кварталі 2024 зростання на 31,16% у порівнянні з І кварталом 2023 року,
- у ІІ кварталі — на 26,56%,
- у ІІІ кварталі — на 27,50%,
- у IV кварталі — на 25%.
У 2023 році середнє зростання цього показника щоквартально становило близько 30–40%. Поточні темпи зростання у 2025 році дещо помірніші, однак середній розмір виплати за страховим випадком продовжує зростати, що обумовлено насамперед збільшенням вартості ремонтних робіт та запчастин.
У січні–березні 2025 року найбільшу кількість вимог від потерпілих у ДТП було врегульовано такими страховими компаніями:
- СК «ОРАНТА» — 4 915 випадків,
- СК «ТАС» — 4 693,
- СК «КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП» — 3 878,
- СК «ПЗУ Україна» — 2 694,
- ТДВ СК «Альфа-Гарант» — 2 034.
Водночас нагадуємо, що з 18 березня 2025 року ТДВ СК «Альфа-Гарант» втратило право укладати договори ОСЦПВ згідно з рішенням Національного банку України про відкликання ліцензії на проведення страхової діяльності.
П’ятірка лідерів за обсягом сплаченого страхового відшкодування постраждалим у ДТП: “ТАС” – 189,51 млн грн, “ОРАНТА” – 154,84 млн грн, “КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП” – 144,95 млн грн, “ПЗУ Україна” – 97,99 млн грн та “Українська страхова група” – 70,96 млн грн.
У І кварталі 2025 року середній розмір виплати за вимогами від потерпілих у ДТП становив 37 790 грн, що на 17,12% більше порівняно з аналогічним періодом 2024 року (32 270 грн).
Суттєве зростання також спостерігається за випадками, оформленими за допомогою Європротоколу: середній розмір виплати зріс на 21,34% — з 18 012,24 грн у І кварталі 2024 року до 21 858,75 грн у І кварталі 2025 року.
У результаті кількість вимог, врегульованих із використанням Європротоколу, зросла на 20,6%: з 13 206 у І кварталі 2024 року до 15 926 у І кварталі 2025 року. Питома вага таких вимог у загальній структурі страхових випадків становить 43% — майже кожна друга вимога від потерпілих у ДТП була оформлена саме за допомогою Європротоколу.
За словами Генерального директора МТСБУ Олександра Берназюка:
«Перший квартал 2025 року засвідчив, що ринок автоцивілки успішно адаптувався до нових правил, визначених Законом №3720. Ми спостерігаємо безпрецедентний рівень цифровізації – 99,3% договорів ОСЦПВ вже укладаються в електронному форматі. Це якісний стрибок у напрямку прозорості, зручності для споживача та підвищення довіри до системи страхового захисту.
Впровадження вільного ціноутворення стало ключовим кроком до справедливого страхування. Завдяки новій моделі страховики можуть формувати премії, що реально відповідають рівню ризику та розміру можливих збитків. Це дозволяє забезпечити повноцінний захист для водіїв і своєчасні компенсації у разі ДТП.
У перспективі розвиток ринку сприятиме ще більш персоналізованому підходу до ціноутворення, що створить вигідні й привабливі умови для відповідальних автовласників.
МТСБУ і надалі послідовно підтримуватиме перехід на нову якість страхового сервісу – зі стабільністю, прозорістю та справедливістю для всіх учасників дорожнього руху».